Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývoj slovenskej činohry v 20.-70.rokoch 20.storočia a jej dialóg s českým divadlom
Kyselová, Eva ; ETLÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; CÍSAŘ, Jan (oponent)
Predkladaná dizertačná práca sa zaoberá vývojom slovenského činoherného divadla z hľadiska vzťahu k českému divadlu v období 1920-1970, teda v časovom rozhraní približne šesťdesiatich rokov 20.storočia. Cieľom práce je preskúmať, do akej miery mohlo mať a malo české divadlo vplyv na formovanie slovenskej divadelnej kultúry (s dôrazom na činohernú réžiu) v spoločnom štátnom útvare a to s ohľadom na ojedinelú príbuznosť oboch národov a kultúr. Práca je rozdelená na dve časti. Prvá sa venuje zvolenej metodológii, predstaví koncept literárnej komparatistiky a možnosti aplikácie na teatrologický výskum, vykladá základné termíny komparatistiky, súvislosti vzniku českého a slovenského národa v kontexte idey národného divadla a stanovuje vlastnú periodizáciu. V druhej časti sa komparatívna analýza aplikuje na konkrétnom pramennom historickom materiáli, analyzuje jednotlivé periódy na príkladoch divadelnej tvorby slovenských režisérskych osobností v daných historicko-politických kontextoch a konfrontuje ich so stavom českého divadla. V tomto priestore sa uplatňujú nástroje komparatívnej analýzy ? typologické súvislosti alebo geneticko-kontaktové vzťahy dvoch divadelných kultúr Východiskovou hypotézou práce je zdôrazniť, že napriek spoločnému historickému a politickému kontextu a výraznej jazykovej a kultúrnej príbuznosti, sa od roku 1920 vyvíjajú paralelne dve individuálne divadelné kultúry, ktoré spolu vedú kontinuálny tvorivý ale meniaci sa dialóg.
Moderní režijní interpretace opery v polovině 20. století
Otava, Martin ; HAVLÍK, Jaromír (vedoucí práce) ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (oponent)
Tato práce je určena především pro mladé operní režiséry a studenty tohoto oboru. Je rozložena do čtyř kapitol. První tři se zabývají vývojem režijních interpretačních přístupů ve 20. století (se zvláštním zaměřením na hudební divadlo). Představuji v nich teoretické úvahy i trendy práce režisérů. Druhá polovina práce, 4. kapitola, dává nahlédnout do praxe režisérovy práce s důrazem na jeho spolupráci s výtvarníkem. Ambicí tohoto textu bylo také začlenit dílo významného českého operního režiséra Bohumila Hrdličky do českého, a po jeho emigraci i do evropského kontextu. Doposud neprávem opomíjená osobnost, režisér evropského významu, stále čeká na komplexní zpracování své tvorby. Ve svém bádání jsem se zabýval celou rozsáhlou tématikou oboru operní režie a to jak v rovině historické, tak praktické. Mým cílem bylo uvědomit si komplexnost tématiky, zpracovat ji a shrnout z pohledu režiséra tak, abych sám získal potřebný nadhled nad oborem v horizontu celého 20. století a mohl tyto poznatky dále zúročit nejen ve své práci režiséra, ale především pedagoga. Pro studenty operní režie v České republice podobná historicko-praktická příručka s vlastním pohledem na problematiku a vývoj této profese dosud neexistovala.
Profese tanečního mistra v Čechách ve 20. století
Zilvarová, Daniela ; GREMLICOVÁ, Dorota (vedoucí práce) ; NĚMEČKOVÁ, Elvíra (oponent)
Magisterská práce podává přehled o profesi tanečního mistra v Čechách v 20. století s letmým přesahem do současnosti. Autorka volně navazuje na téma, které prozkoumala v rámci historického období 19. století v bakalářské práci. Zabývá se vstupními předpoklady, které musel jedinec splňovat, aby se mohl této profesi věnovat. Práce také pokrývá jednotlivé aspekty související s pořádáním tanečních kurzů i odlišný způsob jejich organizace (v režii tanečního mistra v rámci tanečních škol i mimo ně, či v režii pořadatele, kde sehrává taneční mistr pouze roli pedagoga). Profese tanečního mistra je dále analyzována s přihlédnutím k jednotlivým činnostem, které učitel společenského tance ve 20. století vykonával. Cílem bylo také získat představu o společenském postavení tanečního mistra a prestiži tohoto povolání.
Osobnost Karla Husy a jeho tvorba pro plátkové nástroje
Juráň, Jan ; MAREŠ, Vlastimil (vedoucí práce) ; HLAVÁČ, Jiří (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je přiblížení života Karla Husy a jeho stěžejních děl. Zvláštní zřetel je pak kladen na skladby pro plátkové nástroje. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V úvodních dvou kapitolách stručně charakterizuji vývoj hudby 20. století a uvádím přehled českých hudebních skladatelů, kteří působili nebo stále působí na území USA. Ve třetí kapitole se podrobněji věnuji životu a dílu Karla Husy, ve čtvrté pak skladatelově tvorbě, věnované plátkovým nástrojům. Zde rozebírám vybrané skladby po stránce strukturální a kompoziční, přičemž se snažím nalézt jejich hlavní pojící prvky i zásadní rozdíly.
Vývoj violy na území Sovětského svazu od 20.století po současnost
Chernoklinov, Ilia ; PĚRUŠKA, Jan (vedoucí práce) ; MALÝ, Lubomír (oponent)
Tématem mé bakalářské práce je vývoj violy na území Sovětského svazu od 20. století po současnost. Práce je rozčleněna do čtyř kapitol. První kapitola je věnována formování violové interpretace v hudební kultuře 20. století. V jednotlivých podkapitolách jsou popisovány role violy v hudbě 20. století, významní představitelé a repertoárově-žánrové charakteristiky. Druhá kapitola pojednává o rozvoji sovětské violové školy. V jednotlivých podkapitolách jsou uvedena jména a biografie zakladatelů sovětské violové školy, její historie a vývoj. Třetí kapitola se zaměřuje na violový repertoár v ruské hudbě. Jednotlivé podkapitoly popisují roli violy v orchestru, ve skladbách sovětských skladatelů a v nové hudbě konce 20. století. Poslední čtvrtá kapitola odhaluje osobnost Jurije Bašmeta. V jednotlivých podkapitolách je popisováno tvůrčí spojenectví se skladateli a je hodnocen vývoj soudobé violové hudby.
Dramaturgické aspekty vývoja divadelného jazyka v západnej kultúre.
Turošík, Marek ; KLÍMA, Miloslav (vedoucí práce) ; LJUBKOVÁ, Marta (oponent)
Práca sa zaoberá fenoménom divadelného jazyka, a to najmä jeho činohernou podobou, ktorá je určujúca pre svet západného divadelníka. Rozoberá sa vzťah kodifikácie, konvencií a poetiky západného tvorcu. Na modeli dynamického vzťahu východného a západného divadla sa pokúša sa o dramaturgickú analýzu špecifík európskeho typu divadla a západnej kultúry ako takej. Okrem toho práca skúma interkultúrne tendencie vzájomných vplyvov východných a západných divadelných tradícií v 20. storočí a predstavuje hlavné osobnosti tohto vývoja, a to najmä jeho divadelne antropologickej vetvy.
Vlakové nádraží
PETRÁŠOVÁ, Jitka
Teoretická část této práce se týká přítomnosti a pojetí technicistního prvku v dřívějším i současném českém malířství. Blíže zkoumá toto téma v díle nejvýraznějších současných výtvamých umělců a dotýká se i fenoménu graffiti a jeho vlivu na současnou uměleckou tvorbu. Dále vysvětluje můj záměr a technický postup při práci na praktické části diplomové práce {--} cyklu šesti tematických maleb.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.